Fjällvandring 1978

Erling
Håkan

Onsdag 12 Juli

Ulla, Håkan och Erling åker till Carin i Orsa. Urban, Laxen och Ingela mellanlandar i Hälsingland för att plocka upp Birgitta och mej. Natten tillbringades i Norrbovallen för att få en försmak av det vildmarksliv som skulle komma.

Torsdag 13 Juli

De två grupperna sammanstrålade vid Åsarna kyrka. I Åsarna blev det också lunch. Färden fortsatte sedan mot Ljungdalen, Sista biten åkte vi på en betalväg till Nyvallen, där bilarna parkerades och äventyret började. Första delen av vandringen blev sex km grusväg och tre km terräng. Strapatserna börjar direkt med ett vad över Ljungan (tror jag det var)

Vi valde tältplats på en öppen platå med förhoppningen att vinden skulle fläkta bort den mygg som följt oss. Vi hade vackert väder under dagen. Sträcka: 9km

Fredag 14 Juli

Natten blev äventyrlig med lite sömn. Vinden tilltog rejält och tältet var dåligt förankrat så det fick bli en par räddningsaktioner. Dagens vandring blev dramatisk med storm och snöblandat regn. Vi gick en ganska lång sträcka på en ås. Sporten för dagen blev ”regnskyddsjakt”. Regnskydden på ryggsäckarna blåste iväg, gång på gång. Vi hittade en tältplats i lite lä bakom en bergskam. Där fick vi också sällskap av en familj med en magsjuk son. Vi knödde in oss i tremanna-yttertältet och spelade Yatzy. Det börjar snöa under natten. Sträcka: 7 km

Lördag 15 Juli

Det är snödrivor runt tälten och vitt på de omgivande fjällen när vi vaknar. Det är mindre blåsigt än under fredagen och vädret är riktigt hyfsat till att börja med, men snart börjar snöfall och hagel. Mat är alltid viktigt och speciellt på ett sådant här äventyr. Dagens höjdpunkt var soppa med sojafrikadeller och efterrätt i form av kex och mandelmassa. Ingelas regnställ pajar mer och mer, Vi försöker lappa efter bästa förmåga. Under tiden försöker Laxen och Erling hitta det vadställe vi ska över. De hittar ett, men det visar sig vara fel. Urban och Håkan har också varit ute på en tur och hittat det rätta. Tältplatsen blir på en platå ca en km från Handölan. Sträcka: 13 km

Söndag 16 Juli

Ah, lite sol på morgonen. Vi passar på att torka kläder. Men så blir ordningen återställd igen – regnet kommer. På grund av klädtorkningen blev vandringsstarten sen, ca 11:30. Dagsmålet är Sylstationen. Laxen och jag rekar vadställe. Nattens tältplats blir på andra sidan jokken som rinner vid Sylstationen. Det är lite sankt och kallt. Det blir en ganska tidig slummer i sovsäckarna. Sträcka: 11 km

Måndag 17 Juli

Efter en kall natt blir det frukost på välling med russin klockan 9:00 i tremanna. Laxen och jag får äran att skrapa kastrullerna i den kalla jokken. Vi tar det lugnt på förmiddagen och börjar vandringen först klockan 12:00. Ingela drattade i, och Carin fick problem när vi passerade jokken igen. Det blir lunch direkt efter passagen. Det var sol under nyponsoppeätningen! Kvällsmaten klaras av utefter vandringen den här gången. Håkan börjar känna sig krasslig. Vi slår läger vid ett vindskydd där Håkan får sova. Tänk, ingen blåst! Några tar sig till och med en kall avrivning i en liten pöl bredvid. Riktigt skönt – efteråt. Sträcka: 10 km

Tisdag 18 Juli

Vi sover till 9:30 och vandringen börjar 12:30. Håkan känner sig bättre, men vi tar det ändå rätt lugnt. Vi rastar vid en liten sjö och spelar Ullas ”spel”. Regnet håller sig borta ända fram till 15:30. Tältplatsen blir denna gång med fin utsikt över Helagsstugorna. Sträcka: 10 km

Onsdag 19 Juli

Nu har vi varit på vandring en vecka. Alla utom Håkan och Carin gav sig iväg på glaciärpromenad i ett småregn som övergick i storregn. Sträcka: 4 km.

Torsdag 20 Juli

Dagens äventyr blir bergsbestigning. Helagstoppen ska besegras! Toppen verkar inte vara särskilt pigg på att besegras. Den skickar hagel på oss på vägen upp. Trots det blir den besegrad. Lunchen intas på toppen i strålande solsken och med snödrivorna runt omkring. Erling jagar renar på vägen ner. Några renar promenerar också förbi tälten senare på kvällen. Birgitta slumrar in tidigt, medan vi andra spelar några rundor skitgubbe.

Fredag 21 Juli

Solsken! Håkan har piggnat till så pass att han och Urban knallar upp på Snusestöten medan vi andra njuter i värmen vid en liten sjö, Laxen badar till och med. Dagens tältplats är riktigt vacker. Tälten hamnar två stycken på var sida av en liten jokk. Idag blir det efterrätt också: Jordgubbskräm med mjölk. Innan sovsäcken blir det kvällspromenad, killar och tjejer var för sig. Sträcka: 9 km

Lördag 22 Juli

Idag blir det makrill på mjukt bröd till frukost. Urban och Håkan är så pass i stöten att de rusar upp på Torkilsstöten. Lunchen blir vid en vacker liten bäck nere i skogen medan middagen intas på Stora Hotellet i Sveg. Tala om kontrast! Ett gäng svettiga fjällurkar vid hotellets stärkta, vita dukar. Hemfärden går bra och ett gäng fjällvandrare återvänder till verkligheten igen med en mängd vackra minnen att bära med sig genom livet.

Bilder utan någon särskild ordning:

Här funderar vi på vad vi egentligen gett oss in på.

Första pustepausen.

Vissa har visst blivit tröttare än andra…

Urban tar täten vid första vadet.

Första morgonen tyckte vinden att vi skulle blåsa bort.

Regnskydd och regnställ.

Vem kan tro att detta är mitt i sommaren?

Lite matrast mellan snöbyarna.

Erling och blåbärssoppan.

Snön ligger vit på tält och fjäll.

Handölan passeras.

Posering vid Sylarna.

Fin lägerplats-

Fjällsluttningsfilosofen.

Helags fjällstation.

På väg upp mot Helagstoppen stannar Laxen till och blickar ut över Norge.

Urban ägnar sig åt den viktiga detaljen, fotvård.

Helagstoppen inom räckhåll.

Helagsstugorna på avstånd.

Predikstolen.

Håkan vaktar lunchen.

Karin och helagsglaciären.

Isranunkel.

Bergsgeten Andersson.

Välbehövlig vila i solen(!) efter toppbestigningen.

Birgitta kontemplerar.

Hejdå till fjällen för denna gång.